Fra høsten 2021 tilbyr vi Kloft Retarder

Mer informasjon kommer

Hva er en retarder?
  • En retarder er et tredje uavhengig bremsesystem for bobiler, lette distribusjonskjøretøyer, langdistansetog, tunge lastebiler og lastebilkraner. 
  • En retarder er en elektromagnetisk, elektrodynamisk virvelstrømsbrems.
  • Begrepet retarder kommer fra latin og betyr noe sånt som "hold back".
Retarderen fungerer slitasjefritt, rundt 90% av alle bremseprosesser kan utføres med den. Som et resultat forblir den vanlige fotbremsen kald og er tilgjengelig med full kraft i nødsituasjoner (ingen falming når bremseklossene er overopphetet). Kostnadsbesparende - de vanlige bremseklossene varer opptil 8 ganger lenger, nedetid i verkstedet forkortes. Tilbakebetaling om 1 til 2 år! Høyere gjennomsnittshastigheter kan kjøres nedoverbakke - sikkerhet økes - komfort forbedres.

Retarderen består av en stator og to rotorer. Statoren, som er nødvendig for å bygge opp magnetfeltet, består av en plate med 8 jernkjerner på hver side, som magnetiseringsspolene er festet på. Denne statoren er festet til rammen på kjøretøyet og avbryter kardanakselen. Rotorene er koblet til den roterende drivakselen på begge sider av statoren. Ved å betjene kontrollspaken 3-6 trinn, som er festet nær rattet, forsynes retarderbremsen med strøm fra batteriet via den elektroniske kontrollboksen og genererer et magnetfelt. De to rotorene som roterer med kardanskaftet, passerer gjennom magnetfeltet og er satt i motsatt rotasjon. Denne retardasjonen fungerer som bremsing på bakakselen på drivhjulene.Kjøretøyet er bremset uavhengig av hastighet som kjøres og giret er innkoblet. Et høyt bremsemoment er allerede effektivt ved lave hastigheter, selv når giret er frakoblet. Den resulterende "kinetiske" energien konverteres til varme og slippes ut i luften via kjølefinnene.